The Rasmus Euroviisuihin – Kehrääjän reportaasi Uuden musiikin kilpailusta 2022

The Rasmus Euroviisuihin – Kehrääjän reportaasi Uuden musiikin kilpailusta 2022

Kansainvälisestikin menestynyt The Rasmus on perustettu vuonna 1994. Kuva: Playground Music.

Miltä kuulostivat tämän vuoden seitsemän UMK-ehdokasbiisiä livenä – entä millainen oli viisuihin valitun The Rasmuksen esitys? Toimittajamme pääsi seuraamaan UMK:ta paikan päälle.

Uuden musiikin kilpailu pidettiin 26.2. Turun Logomossa. Kisassa esiintyivät The Rasmus, Isaac Sene, Olivera, BESS, Younghearted, Cyan Kicks ja Tommi Läntinen tässä järjestyksessä. Illan päätteeksi äänestettiin näistä Suomen tämän vuoden euroviisuesiintyjä, ja murskavoiton otti lopulta 310 pisteellä The Rasmus, joka sai sekä kansainvälisiltä raadeilta että yleisöltä eniten pisteitä. 

Logomon salissa tunnelma oli mahtava ja meininki oli hyvä. Loppuunmyydyn tapahtuman yleisö oli innoissaan varmasti pelkästä livemusiikin ajatuksestakin, ja kansa oli riemuissaan jo ennen koko tapahtuman alkua. Euroviisuja vuosittain Ylen lähetyksissä selostavan Mikko Silvennoisen ääntä oli ihana kuulla pitkästä aikaa, tuntui ihan kuin olisi saapunut euroviisukotiin. Yleisö oli mahtava – kaikki taputtivat Mahmoodin Soldin (Italia 2019) mukana, kun salissa soitettiin ennen lähetyksen alkua viisuhittejä aiemmilta vuosilta. Kyllä siinä kerta kaikkiaan lepäsi euroviisunautiskelijan sielu.

Itse esitykset olivat hienoja! Monesta pystyi näkemään inspiroitumista menneiden vuosien euroviisuesiintyjistä. Ilta alkoi viime vuoden voittajalla, kun Blind Channel esitti viisubiisinsä Dark Siden ja vastajulkaistun kappaleen Bad Idea. Yleisössä oli jonkin verran kyseisen bändin faneja, joilla vaikutti olevan oikein kivaa.

Blind Channelin jälkeen siirryttiin suoraan kilpailubiiseihin, ja The Rasmus avasi kisan Jezebel-biisillä. Rasmuksen lava oli väreiltään samanlainen kuin biisin lyriikkavideossa, mutta lavastuksen yllättävä elementti oli näytöllä seikkaileva piirretty Emppu-kitaristi. Esityksessä on muuten varmasti inspiroiduttu Måneskinin viimevuotisesta viisuvoittobiisistä Zitti e Buonista kaikkine paidan pois ottamisineen. Suomella on ollutkin mielestäni vähän taipumusta ottaa aina vähän esimerkkiä edellisistä voittajista, mikä ei ole kuitenkaan johtanut ainakaan vielä toiseen kotimaiseen viisuvoittoon.

Isaac Senen lavastuksessa näkyi samankaltaisia palikkamaisia muotoja ja liikkuvia elementtejä kuin viime vuoden viisuissa Sveitsin Gjon’s Tearsin esityksessä. Kuuman jäbän värimaailmaan kuuluivat vahvasti biseksuaalien lipun väriset valot, ja meininki oli taustatanssijoiden kanssa kohtuullisen hävytön, kuten toivoinkin.

Bängerin jälkeen siirryttiin huomattavasti rauhallisempiin tunnelmiin ja Oliveran esitykseen. Koska olen lyhyt ja Olivera istui puolet biisistä lattialla, enkä näin nähnyt koko laulajaa juuri ollenkaan, ei esitys harmillisesti tehnyt minuun kovin suurta vaikutusta. Oliveran laulu kuulosti kuitenkin hyvältä ja jälkeenpäin tallenteen katsottuani ihan tykkäsin hänen livevedostaan.

BESS ja Ram pam pam oli massiivinen, kuten odotinkin. BESSin slotti esiintymisjärjestyksessä oli sellainen, että se todella erottui Oliveran ja Youngheartedin rauhallisemmista esityksistä. Pyrotekniikkaa ja ilotulituksia ei säästelty, ja esitys oli todella räiskyvä ja energinen. Mietin jopa, että onko tässä illan voittaja, kun yleisössä huudettiin: “BESS, BESS, BESS”.

Sitten jälleen aivan toisenlaisissa tunnelmissa Youngheartedin Reeta Huotarinen lauloi Sun numeron todella kauniisti. Lavalla valaistuksessa oli odottamaani kullanhohtoisuutta. Yleisössä heilutettiin puhelinten taskulamppuja, ja Younghearted onnistui luomaan mielestäni oikein miellyttävän meiningin.

Cyan Kicksin esityksessä oli jotain vähän samansuuntaista kuin viime vuonna Blind Channelilla. Musta-valko-punainen väriteema otti vähän silmiin, ja koreografia nauratti vähän ainakin itseäni liveyleisön puolella, mutta laulusuorituksesta Susanna selvisi mainiosti. Yleisössä oli paljon Cyan Kicksin innokkaita faneja, jotka eivät antaneet tunnelman latistua hetkeksikään.

Illan viimeinen esiintyjä Tommi Läntinen yllätti! En aikaisemmin oikein arvostanut biisiä, mutta Tommi otti todella hyvin kontaktia yleisöön, ja koko yleisö huutolauloi mukana. Tommista näkyi, että hän on kokenut esiintyjä. Elämä kantaa mua soi päässä vielä seuraavanakin päivänä.

Äänestyksen tulosten odottelu oli aivan uskomattoman jännittävää. Olin melko varma, että tiesin jo, kuka voittaa. Toivoin kuitenkin, että omilla lemppareillani olisi ollut mahdollisuus, ja olisin halunnut lähettää viisuihin suomenkielisen kappaleen. On ehdottomasti epäreilua, ettei Isaac Sene pääse Torinon lavalle näyttämään, miten tehdään kunnollinen esitys. Isaacin veto näytti hyvältä niin livenä kuin telkkarissa, ja olen sitä mieltä, että varsinkin raadit ryöstivät häneltä aivan liikaa pisteitä. 

Kaikesta huolimatta The Rasmuksen voitto tuskin tuli yllätyksenä kenellekään, ja mielestäni Jezebelillä saattaa olla mahdollisuus päästä euroviisujen finaaliin asti. Bändillä on uskollinen iso kansainvälinen fanikunta, ja biisi voi iskeä niihinkin, jotka eivät ole ennestään faneja (näin kävi itselleni). The Rasmus ratsastaa vanhojen faniensa nostalgialla, ja UMK-voitto johtui todennäköisesti osittain tästä, eikä siinä mielestäni ole mitään vikaa. Uuden musiikin kilpailussa “uusi musiikki” tarkoittaa viime aikoina julkaistua, eli The Rasmus on täysin oikeuksin ottanut paikkansa Euroviisuista. Silti toivoisin ehkä seuraaville vuosille menestystä myös tuoreemmille artisteille ja bändeille, joille kisa on ainutlaatuinen tilaisuus esiintyä miljoonayleisölle.

The Rasmus nähdään Italian Torinon Euroviisujen toisessa semifinaalissa 12. toukokuuta, ja toivottavasti saman viikon lauantain finaalissakin. 

Lopullinen pistetilanne Uuden musiikin kilpailussa 2022:
The Rasmus “Jezebel” – 310 pistettä (68 raadeilta, 242 yleisöltä)
Cyan Kicks “Hurricane” – 221 pistettä (52 raadeilta, 169 yleisöltä)
Bess “Ram pam pam” – 204 pistettä (56 raadeilta, 148 yleisöltä)
Olivera “Thank God I’m an Atheist” 167 pistettä (46 raadeilta, 121 yleisöltä)
Isaac Sene “Kuuma jäbä” – 127 pistettä (28 raadeilta, 99 yleisöltä)
Younghearted “Sun numero” – 91 pistettä (40 raadeilta, 51 yleisöltä)
Tommi Läntinen “Elämä kantaa mua” – 56 pistettä (4 raadeilta, 52 yleisöltä)

Kirjoittaja

Yksi kommentti “The Rasmus Euroviisuihin – Kehrääjän reportaasi Uuden musiikin kilpailusta 2022

Kommentointi ei ole käytössä.