Santiyago Delgadon esikoisnäyttely Rainbow Revolution juhlistaa kehopositiivisuutta ja karhukulttuuria

Santiyago Delgadon esikoisnäyttely Rainbow Revolution juhlistaa kehopositiivisuutta ja karhukulttuuria

Artikkelin kuvat: Milo Topra. Santiyago Delgado Rainbow Revolutionin edessä.

Luna Societyn galleriatila on valoisa. Näyttelyn sateenkaaren väreissä komeilevan pääteoksen näkee ikkunan läpi kadulle asti. Taiteilija itse on saapunut paikalle Kehrääjän haastateltavaksi. Millaista on olla avoimesti homo taidepiireissä, ja mitä Santiyago haluaa taiteellaan sanoa? Keskustelimme niin keho- kuin seksipositiivisuudesta, eroottisen lhbtqia+ -taiteen merkityksistä ja yksilön asemasta sateenkaaren alla sekä jumalhahmojen sukupuolettomuuden tärkeydestä.

Rainbow Revolution on nähtävillä Helsingissä 10. Heinäkuuta asti Luna Societyn galleriassa, kello 12–18 osoitteessa Merimiehenkatu 27.

Santiyago Delgado (s. 1995) on Kankaanpään taidekoulusta (SAMK) vuonna 2021 valmistunut
lhbtqia+ -kuvanveistäjä. Hän asuu kihlattunsa kanssa Joutsassa ja on alkujaan kotoisin
Helsingistä. Rainbow Revolution on hänen ensimmäinen soolonäyttelynsä.
Rainbow Revolutionin pääteos All the Colours of the Rainbow kuvaa sateenkaaren väreissä
miesvartaloita, joita harvemmin taiteessa juhlistetaan. Resiinista valetut reliefit ikäänkuin piilottavat
kuvatut vartalot väriensä kirjoon ja ensi näkemältä katsoja huomaakin vain kokonaisuutena
muodostuvat sateenkaaren värit.

”Saan jatkuvasti tulla ulos kaapista uudestaan ja uudestaan. Maskuliinisuus ja karhumaisuus
oletetaan heteroudeksi vaikka kenenkään suuntautumista ei pitäisi määritellä ulkonäön
perusteella.”

Yksittäisinä teoksina kuka tahansa sateenkaaren alta ja ulkopuolelta voisi ajatella Santiyagon All
the Colours of Rainbow
reliefiä seinälleen. Runsaammat, takaapäin kuvatut miesvartalot käyvät
vuoropuhelua kehopositiivisuuden äärellä. Teoksesta huokuu ”yksin yhdessä näkymättömissä”-
tematiikka. Vasta kun kokonaisuutta tarkastelee lähempää, alkavat vartaloiden muodot piirtyä
selkeästi. Yhteisössä on voimaa, yksilönä jää helposti huomaamatta.

”Karhukulttuuri on syntynyt alun perin vastauksena homopiirien pinnallisuuteen. Ennen kuin tulin vuosia sitten kaapista, ajattelin etten voisi olla homo koska en näyttänyt homolta. Karhu on ollut mulle voimaeläin alusta asti joten karhukulttuurista tuli aika luonnollisesti osa identiteettiä.” Karhu on teemana monissa Santiyagon teoksissa. All the Colours of Rainbow-teoksen lisäksi näyttelyssä nähdään taiteilijan uskon mukaisia pronssiveistoksia. Opinnäytetyönään Santiyago toteutti veistoskokonaisuuden jumalhahmoista, joita hänen omassa uskonnossaan esiintyy. Luomastaan uskonnostaan hän kirjoitti opinnäytetyönsä kirjallisessa osuudessa.

Yhteisössä on voimaa. Lähikuva Rainbow Revolution -teoksesta

”Jumalan ja jumalhahmojen pitää olla sellaisia, että kuka tahansa voi samaistua niihin, mies, nainen, ei-binäärinen, homo, hetero, bi. Poseidonkin on vaan kumminkin itse meri, jolle luotiin jumalhahmo, jotta ihmiset voisivat noh, palvoa veistosta meren sijaan. Samaistuttavuus on tärkeää.”

Galleriassa oikealla seinällä korokkeellaan seisovat yhteiskunnan ja maailman tilaa kommentoivat jumalhahmoveistokset Breaking Point of the Mother Earth, Darkside of Mother Earth ja Fuck Your Society. Kaasunaamaripäinen jumalhahmo Äiti Maa kuvaa niin feminiinisyyttä kuin maskuliinisuutta ja kaikkea siltä väliltä. Sanoma on kaikessa raadollisuudessaan vaikuttava. Äiti Maa ei ole suunnattu vain valkoiselle cis-heterolle vaan kuuluu kaikille ja jakaa kaikkien huolen. Yhdessä All the Colours of Rainbow -teoksen kanssa välittyy tunnelma, että veistosten Äiti Maa olisi paikalla suojelemassa sateenkaaren kirjavaa reliefien joukkoa.

”Ajatuksenani on tulevaisuudessa hakea radikaalimpaa lähestymistapaa Prideen. Ei mitään väkivaltaista, mut palataan Stonewalliin ja Priden merkitykseen ja sanomaan taiteen ja kulttuurinkin osin”, taiteilija kertoo mietteistään. Rainbow Revolution on jatkoa hänen omalle vallankumoukselleen sateenkaaritaiteilijana.

Etenkin karhuyhteisöissä ja sateenkaaripiireissä yleensä Santiyagoon suhtaudutaan lämpimästi, ja valtaosa taiteilijan asiakkaista edustaakin itse vähemmistöä. Tavanomaisissa taidepiireissä suhtautuminen vaihtelee, mutta ensisijaisesti asenne on positiivinen. Teoksia kaupaksi menee pääsääntöisesti netin kautta, mutta Rainbow Revolutionin avajaistapahtumassa kauppa kävi galleriassa paikan päälläkin.

”Fiilis on aika huikea. Tämä on mulle iso juttu. All the Colours of Rainbowssa on vähän sekin idea, että tiedän ettei kaikilla ole varaa pronssiveistoksiini. Näitä on helpompi toistaa, jolloin on mahdollista jakaa pieni pala sateenkaarta laajemmalle asiakaskunnalle.”

Äiti Maata kuvaavat teokset kommentoivat maailman ja yhteiskunnan tilaa

Luna Societyn toisessa huoneessa on vielä muutama teos. Ikkunalaudalla istuu itseään hyväilevää karhua kuvaava veistos. Taiteilijan sanojen mukaan teos on omakuvamainen ja haluja kuvastava. Bear Necessity on lhbtqia+ -taiteenkin kentällä tyypillistä kastia rohkeampi ja hyvä niin. ”Olen hyvin seksipositiivinen ja ystäviini kuuluu paljon homoeroticaa tuottavia ihmisiä. Erilaisia kehoja nähdään seksipositiivisessa taiteessa aika vähän.” Keskustelemme hetken aikaa seksityön merkityksestä ja seksuaalisuuden merkityksestä myös taiteessa.

”Sateenkaaritaiteilijoihin lukeutuviin esikuviini kuuluu tietty Touko Laaksonen (Tom of Finland) ja valokuvaaja Anthony Patrick Manieri (Arrested Movement). Oma taidesuuntaukseni, jota kutsun nimellä Fagadelic Art yhdistää homoeroticaa ja abstraktia taidetta ja sitä aion tehdä jatkossakin osana Rainbow Revolutionia.”

Santiyago Delgadon soolonäyttely on tiivis, mutta vaikuttava ja vierailun arvoinen kokonaisuus niin sateenkaarevalle kuin kelle tahansa omaa kehoaan ja näkymistään miettivälle yksilölle, eikä Äiti Maakaan jätä katsojaa kylmäksi.

Rainbow Revolution on nähtävillä Helsingissä 10. Heinäkuuta asti Luna Societyn galleriassa, kello 12–18 osoitteessa Merimiehenkatu 27.

Taiteilijan nettisivut löytyvät osoitteesta www.saintdeco.com ja Instagramista Santiyago löytyy nimimerkillä @saintdeco2.0

Kirjoittajat

,