Miesnäyttelijän valinta transnaisen rooliin herätti kritiikkiä – Kansallisteatterin näytelmässä hahmo onkin transvestiitti alkuperäisteoksesta poiketen

Miesnäyttelijän valinta transnaisen rooliin herätti kritiikkiä – Kansallisteatterin näytelmässä hahmo onkin transvestiitti alkuperäisteoksesta poiketen

Janne Reinikainen Agradon roolissa. Kuva: Tommi Mattila / Kansallisteatteri.

Transyhteisön jäsenet kritisoivat Kansallisteatterin syksyn 2020 ohjelmistossa ollutta Kaikki äidistäni -näytelmää sen tiedon perusteella, että transnaisen roolissa oltaisiin nähty miesnäyttelijä. Nyt Kansallisteatteri tiedottaa, että hahmo on transvestiitti mies.

Kaikki äidistäni -näytelmä perustuu Pedro Almodóvarin elokuvaan Todo sobre mi madre (1999) ja sen ohjaa Anne Rautiainen. Näytelmään liittyvä keskustelu sai alkunsa, kun itsekin transtaustainen taiteilija, Teatterikorkeakoulussa opettava Camille Auer kritisoi sosiaalisen median kanavissaan Kansallisteatterin ja näytelmästä vastaavan työryhmän valintaa roolittaa miesnäyttelijä Janne Reinikainen transnaisen rooliin.

– Teoksessa on Agrado-niminen hahmo, joka on transnainen ja seksityöntekijä. Elokuvassa roolin esittää nainen, Antonia San Juan. Hahmo on koominen ja hänen tarinansa on stereotyyppinen, mutta siitä huolimatta Agrado esitetään kokonaisena ihmisenä. Elokuvan julkaisuvuonna 1999 tämä oli verrattain hyvää representaatiota, kirjoittaa Camille Auer Facebook-tilillään.

– Transnaiseuden liittäminen miehuuteen miesnäyttelijän kehon kautta mitätöi transnaisten sukupuolen, identiteetin ja viime kädessä ihmisyyden. Transnaiset ovat yhteiskunnassa erittäin haavoittuvassa asemassa, mikä johtuu pitkälti siitä, että meidät nähdään “miehinä mekoissa”. Miehen esittämä transnaisrooli vahvistaa tätä ajatusta.

Ohjaaja: Suomesta ei löytynyt transsukupuolista näyttelijää

Camille Auer viittaa näytelmän ohjaajan Anne Rautiaisen Image-lehdessä julkaistuun haastatteluun. Rautiainen puhuu haastattelussa Agradosta transhenkilönä ja kertoo, että rooliin haluttiin alunperin transsukupuolinen näyttelijä, mutta Rautiaisen mukaan “sellaista ei yksinkertaisesti Suomesta löydy”. Camille Auer kysyy Facebook-kirjoituksessaan, miksi käsikirjoitusta ei muutettu, jos rooliin sopivaa näyttelijää ei löytynyt. 

Agradon rooliin valittu Janne Reinikainen taas nostaa esiin Helsingin Sanomien uutisessa, että Agrado on Samuel Adamsonin kirjoittamassa, Almodóvarin elokuvaan perustuvassa näytelmäkäsikirjoituksessa transvestiitti eikä transtaustainen nainen. Reinikainen perustelee HS:lle, että Agrado ei ole transnainen, koska “tekstin mukaan hahmo ei ole käynyt esimerkiksi sukupuolenkorjausleikkauksessa, eikä ole käymässä läpi sellaista prosessia”.

Camille Auerin mukaan ohjaaja Anne Rautiainen taas on kertonut kyseessä olevan “miehestä naiseksi transhenkilö”, ja Auer ihmettelee kirjoituksessaan, miksi ohjaajan ja näyttelijän näkemykset eroavat toisistaan näin suuresti.

– Eivätkö ohjaaja ja näyttelijä ymmärrä näiden asioiden eroa, vai eivätkö he ole puhuneet asiasta keskenään? kirjoittaa Camille Auer.

Janne Reinikainen kommentoi HS:lle, että kyseessä on sekaannus ja “kritiikki on osunut väärään kohtaan”. Reinikaisen mukaan roolista on liikkunut väärää tietoa, ja hän sanoo, ettei olisi ottanut roolia vastaan, jos kyse olisi ollut transsukupuolisesta hahmosta. 

Teatterin pääjohtajalla, näytelmän ohjaajalla ja näyttelijällä ristiriitaisia käsityksiä roolista

Helsingin Sanomat uutisoi ensin, että Janne Reinikainen ei enää näyttele Agradon roolia ja että ensi-iltaa on siirretty, kunnes rooliin löytyy transsukupuolinen näyttelijä. Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho kertoi HS:lle tämän uutisen yhteydessä, että asia on ollut teatterilta “huonosti ajateltu”. 

Myöhemmin Kansallisteatteri tiedotti kuitenkin, että alkuperäisen näytelmäkäsikirjoituksen tarkoitus on ollut esittää Agrado transvestiittinä Almodóvarin elokuvasta poiketen, ja että Janne Reinikaisen roolitus on näytelmän oikeuksien haltijoiden hyväksymä. Reinikainen siis esittää Agradon roolin alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti, eikä näytelmän ensi-iltaa siirretä.

– Janne Reinikainen on rakentanut rooliaan alusta lähtien transvestiitiksi. Elokuvan transnaisen ja näytelmäkäsikirjoituksen transvestiitin tulkintalinjoista on ollut eriäviä näkemyksiä Rautiaisen ja Reinikaisen välillä. Irtisanoin Janne Reinikaisen hätiköidysti. Olin siinä käsityksessä, että ohjaaja ohjaa näyttämölle transnaista. Olemme selvittäneet asian ja jatkamme produktiota alkuperäisen näytelmädramatisoinnin mukaisesti, kommentoi Mika Myllyaho Kansallisteatterin tiedotteessa.

Sekaannuksen taustalla puutteellinen ymmärrys sukupuolivähemmistöistä

Ohjaaja Anne Rautiainen pahoittelee Kansallisteatterin tiedotteessa “ristiriitaista ja virheellistä viestintäänsä” Agradon hahmoon liittyen ja sanoo, ettei ketään haluttu loukata:

– Aikalisä otettiin pääjohtajan kanssa tajuttuamme, että olemme loukanneet ja huomattuamme ettemme ole ymmärtäneet täysin sukupuolikysymystä vilpittömistä pyrkimyksistämme huolimatta. Pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että on syytä kirkastaa tulkintaamme niin, että näyttämöllä nähdään vedenpitävästi transvestiittihahmo.

Transfeminiinit ry:n hallituksen jäsen Susanna Viljanmaa kommentoi Helsingin Sanomille, että suurin ongelma on ollut se, että tapauksen tiimoilta käydyssä keskustelussa ei ole ymmärretty transsukupuolisten ja transvestiittien eroja. Erityisesti Janne Reinikaisen HS:lle antamat kommentit ovat aiheuttaneet Transfeminiinit ry:ssä huolta, koska Viljanmaan mukaan ne ovat levittäneet virheellistä tietoa ja vaikuttaneet haitallisesti asenteisiin transihmisiä kohtaan.

Kirjoittaja