Tiedote: Kehrääjä sitoutuu Journalistin ohjeisiin

Kehrääjän toimitusryhmä on 20.12.2019 päättänyt, että Kehrääjä sitoutuu noudattamaan toiminnassaan Journalistin ohjeita. Osana Journalistin ohjeisiin sitoutumista Kehrääjän julkaisijana toimivan sateenkaaritaiteen ja -journalismin yhdistyksen Sateenkaarikynän hallitus on nimittänyt Kehrääjälle 1.6.2020 päätoimittajat. Hallitus nimitti kulttuuri- ja yhteisötoimituksesta vastaavaksi päätoimittajaksi Lyyra Virtasen ja uutistoimituksesta sekä tutkivasta journalismista vastaavaksi päätoimittajaksi Julia Peltosen. Aiemmin Kehrääjän vastaavana toimittajana on toiminut Lyyra Virtanen, jonka Kehrääjän toimitusryhmä nimesi tehtävään 20.12.2019.

Kehrääjä on sitoutunut noudattamaan kaikessa toiminnassaan Julkisen sanan neuvoston julkaisemia Journalistin ohjeita sekä niiden liitteitä aina voimassa olevassa muodossaan. Kehrääjä aikoo anoa pääsyä Julkisen sanan neuvoston toimivallan piiriin vuoden 2020 aikana.

28.1.2021 alkaen Kehrääjä on hyväksytty Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry:n jäseneksi. Kultti ry on myös Julkisen sanan neuvoston jäsen, joten jäsenyys tuo Kehrääjän journalismin itsesääntelyelimen piiriin. Jatkossa kantelut Kehrääjän mahdollisista journalistin ohjeiden vastaisista toimista käsitellään Julkisen sanan neuvostossa.

Voimassa olevat Journalistin ohjeet voi tarkistaa täältä. Kehrääjän toimituksen sekä päätoimittajien yhteystiedot löytyvät täältä.

Lisätietoa:

Lyyra Virtanen
Päätoimittaja

Julia Peltonen
Päätoimittaja

Tiedotetta on päivitetty 1.6.2020 uusien päätoimittajavalintojen sekä Kehrääjän julkaisijan osalta. Alkuperäisessä tiedotteessa kerrottiin Kehrääjän toimivan ilman julkaisijaa ja vastaavana toimittajana toimivan Lyyra Virtasen.

Tiedotetta on päivitetty 1.2.2021 Kehrääjän tultua hyväksytyksi Kultti ry:n jäseneksi ja siten Julkisen sanan neuvoston toimivallan piiriin.